ÅRSTA HANDBOLL
HERR A

Referat: Årsta AIK Handbollförening - HK Cliff Blå
Oavgjort igen efter dramatiska slutsekunder
2023-10-10 09:56
William Åkerström sätter 24-23 med 10 sekunder kvar. Foto: Per Nordqvist.

Höstens andra seriefajt slutar även den oavgjort, efter att bortalaget i matchens absolut sista sekund lyckas kvittera till slutställningen 24-24.

HK Cliff Blå är det motstånd Årstas herrar ställts emot flest gånger under det senaste året och det är därav fråga om två lag som kan varandra utan och innan.

Vid det senaste mötet i pre-season gick Årsta segrande ur striden men Cliff har inlett seriespelet starkt med en bortavinst mot Visby Gute.

Upplagt för dramatik, med andra ord.

Och söndagens match blev mycket riktigt en geneomgående tät historia. Även fast det i stora delar är Årsta som håller i taktpinnen lyckas man inte dra ifrån med mer än 3-4 bollar, och gång på gång kan Cliff äta sig ikapp till likaläge.

Visserligen Årstaledning 14-10 i halvtid, men drygt tio minuter in i andra har det omvandlats till 18-18. Sedan byter man mål med varandra en stund innan Årsta återigen lyckas gå ifrån - denna gång till 23-20.

Sju minuter återstår då att spela.

Under dessa drabbas Årsta olyckligtvis av inte bara en utan två utvisningar, vilket på nytt bjuder in Cliff i matchen. En möjlighet som bortalaget tar och med 90 sekunder kvar utjämnas ställningen än en gång.

23-23.

Varsitt förlorat anfall senare och med 25 sekunder kvar ställer Årsta djärvt upp för spel 7-6. Med 29:50 på matchklockan hittar bollen ut till William Åkerström på vänsterkantan som smeker in sitt 10:e mål för dagen (!) och hemmasegern känns inte långt borta.

Cliff slänger in sin sista time-out fyra sekunder senare.

Även bortalaget formerar givetvis ett 7-6 för detta matchens sista anfall och i den absoluta slutsekunden lyckas Anton Lietzén på H6 lirka in kvitteringen.

Lika 24-24 således.

"Jag tycker att det här är vår match men vi kommer inte riktigt upp i nivå. Cliff gör det bra, absolut, men vi måste kunna döda matchen tidigare och inte bjuda in dem igen med onödiga utvisningar i det läget", kommenterar Simon Sonesson.

Nu laddar laget om batterierna för utflykt till Visby kommande helg och ett kärt återseende med de gamla rivalerna Gute!

Målskyttar Årsta: William Åkerström (10), Jesper Grönroos (5), Love Borup-Olsson (4), Simon Sonesson (3), Casper Siltala (1), Milton Andersson (1)

FÖLJ OSS
SPONSORER