ÅRSTA HANDBOLL
HERR A

Referat: Visby IF Gute HK - Årsta AIK Handbollförening
Herrarna lämnar Visby med säsongens första förlust
2023-10-17 12:18
Simon Sonesson stegar förbi på H9. Foto: Per Nordqvist.

På söndagen spelade herrarna säsongens mest avlägsta bortamatch, nämligen i Södervärnshallen på Gotland mot de gamla rivalerna Visby IF Gute. En match som dessvärre slutade i tung förlust 28-23 mot ett hemmalag som bars fram av sin publik.

Visby Gute var föregående säsong uppe och snabbvände i division 2 men är nu tillbaka i 3an igen. Där har man inlett säsongen med förluster mot Skogås och Cliff - samma motstånd som även Årsta ställts emot men då knipit dubbla oavgjorda.

Alltså var det två lag i jakt på säsongens första serieseger som drabbade samman på söndageftermiddagen.

Det blev en match som präglades av tekniska fel, frustration, stolpskott, heta känslor och en kokande hemmaläktare. Gute tog kommandot från start och med hjälp av mycket Årsta-slarv kunde man tidigt gå ifrån med flera bollar. Årsta svarade med 7-mot-6 och kröp genast ikapp igen, men drabbades av både en och två onödiga utvisningar som åter gav hemmalaget taktpinnen. Samtidigt lyckades Årsta inte utnyttja sina egna numerära överlägen tillräckligt väl och halvtidsresultatet skrevs rättvist till 13-8.

Då hade ändå Kristofer Karlsson i målet stängt igen vid tre-fyra frilägen.

Andra halvlek inleddes tungt med ytterligare en utvisning och 10 minuter efter paus var ställningen 19-11 och båten till synes påväg att avgå för Årsta.

Man lyckas dock hitta den berömda andra andningen.

Försvaret med Love Borup-Olsson i spetsen rycker upp sig markant och Karlsson i kassen fortsätter storspela. Även framåt börjar målen sakta men säkert trilla in - både Vilgot Bergman på V6 och Simon Sonesson på H9 hittar nätet flera gånger vardera.

Vid ställningen 22-19 lever liket igen och det är upplagt för en rysare under matchens avslutande tio minuter.

Det blir dock aldrig tajtare än så och när Årsta med två minuter kvar ådrar sig ett direkt-rött och en påföljande tvåminutare för protest, och tvingast avsluta matchen 4-mot-6, rinner siffrorna slutligen iväg till 28-23.

Sett till insatsen en rättvis seger för ett mycket hemmastarkt Gute.

"Det är kul att spela med bra tryck på läktaren men det är inte kul att spela dåligt", sammanfattade en synbart frustrerad Jesper Grönroos efter slutsignal. "Vi har 16 utvisningsminuter, säkert 15 missade avslut och 10 bortkastade bollar. Då vinner man inte."

Nu väntar först en spelledig helg innan Årsta tar emot serieledarna Hellas hemma i Sjöstadshallen den 29 oktober. Vi ses då!

Målskyttar Årsta: Love Borup-Olsson (5), Simon Sonesson (5), Vilgot Bergman (4), Milton Andersson (2), Ivar Eriksson (2), William Åkerström (2), Casper Siltala (1), Simon Stintzing (1), Jesper Grönroos (1).

FÖLJ OSS
SPONSORER