Referat: Årsta AIK HF - Hellas HK
Vinst mot Hellas!
2023-10-30 09:34
Vilgot Bergman flyger in från vänsterkanten trots en smäll. Foto: Per Nordqvist.

I den fjärde omgången lyckas herrarna äntligen knipa säsongens första tvåpoängare! Detta efter en stark laginsats i en tuff kamp mot ett duktigt Hellas, där Årsta genom en mycket övertygande andra halvlek kan vända och gå segrande ur striden med 25-23.

Årsta i fortsatt jakt på säsongens första serievinst ställdes under söndagen mot ett Hellas som med tre raka segrar inlett tämligen övertygande.

Och även fast belysningen i Sjöstadshallen inte ville sammarbeta fullt ut så blev det en gnistrande höginstensiv match mellan två taggade lag med en glädjande stor skara publik på läktaren.

Bortalaget tog kommandot från start. Årsta hade svårigheter att få bollen i nät framåt och efter 9 spelade minuter stod endast 1-4 på tavlan. Därefter öppnade det upp sig något mer åt båda håll - via 3-6 till 5-8 till 6-10

Då åkte time-outkortet in för hemmalaget och ett par byten genomfördes. Med den fartbetonade niometerslinan Mårtensson-Grönroos-Lindholm, varav den sistnämnda för kvällen debuterade i den röda tröjan, fick Årsta till ett bättre tryck i andrafasen. Kombinerat med precissonskast från målvakt Karlsson i händerna på ständigt löpande kanter lyckade man göra 4 snabba mål och därmed reducera till 10-10.

En efterföljande utvisning gjorde dock att Hellas ändå kunde studsa tillbaka och i halvtid skrevs siffrorna till 11-13.

Efter paus kommer hemmalaget ut fast beslutna att återta taktpinnen. Ivar Eriksson inleder med att bomba in två projektiler från vänsternio, Hampus Lowden smeker in en gravitationstrotsande lobb från högerkanten, Vilgot Bergman löper ifrån alla i kontringen och William Åkerström sätter straffarna kassaskåpssäkert i nät.

Hellas uppvisar dock god rutin, håller jämna steg, och med kvarten kvar att spela är ställningen 18 lika. En Årstautvisning samt en knäskada på mitblocket Povel Pettersson senare står det plötsligt 19-21 och goda råd börjar bli dyra.

Årsta tvingas rotera i den skadedrabbade uppställningen. Casper Siltala - som efter en tuff landning i första halvlek tvingats avvakta spel - kommer in igen, likaså Jesper Grönroos som behövt tejpa ihop ett trasigt finger.

Försvaret under ledning av demonkapten Love Borup Olsson får otroligt bra träff och Hellas kommer inte längre igenom framåt. Samma Borup lyckas dessutom i anfall fånga alla möjliga och omöjliga inspel och fixa såväl straffar och utvisningar som mål.

Under de avslutande 9 minuterna forcerar Årsta in 6 bollar framåt och släpper endast in 2 - således kan slutresultatet efter en timmes tuff kamp utläsas: 25-23. En beunderansvärd laginsats där alla bidrar!

Stort tack till publiken som gav sitt ovärdeliga stöd! Nästa match spelas på bortaplan mot Kvarnberga den 11/11. Vi ses då!

Målskyttar Årsta: Hampus Lowden (5), William Åkerström (5), Love Borup Olsson (5), Ivar Eriksson (3), Casper Siltala (2), Vilgot Bergman (2), Jesper Grönroos (2), Vidar Mårtensson (1)