Referat: Årsta AIK HF - SK Kvarnberga
Herrarna till juluppehåll som tabelltrea efter seger mot Kvarnberga!
2023-12-11 10:46
Slutresultat 29-25. Foto: Per Nordqvist.

Med endast åtta lag i herrarnas division 3 Öst Södra har serien redan nått sin vändpunkt och de första returmötena gått av stapeln. Efter två tyngre matcher mot Sorunda respektive Tyresö Strand som lämnat en hel del att önska lyckades Årsta under söndagen studsa tillbaka innan julledigheten och plocka två viktiga poäng hemma mot Kvarnberga! Det innebär – i denna oerhört jämna tabell – att Årsta placerar sig på en tredjeplats, efter totalt tre vinster, två oavgjorda och tre förluster under hösten.

Söndagens match präglades inledningsvis av ett högt tempo som inget av lagen i ärlighetens namn riktigt behärskade. Kvarnberga började visserligen med att göra 2-0 under den första spelminuten, men därefter följde en mållös femminutersperiod med många tekniska misstag innan Årsta med två snabba kassar kunde kvittera till 2-2.

Resterande del av den första halvleken karaktäriserades av svängande momentum – lagen hade varsin period då man satta fyra raka. Årsta främst genom ett starkt halvdistansskytte från Casper Siltala och Simon Sonesson; Kvarnberga främst genom en kraftfull och rutinerad vänsterflank.

Paus: 13-15 till bortalagets favör.

I den andra halvleken kommer Årsta ut med nyfunnen beslutsamhet och vinner de inledande tolv minuterna med 8-2! Försvaret och Pontus Pallin-Boy i mål hittar tillbaka till ett välfungerande samarbete och ur det återuppstår också lagets vägvinnande förstafaskontringar med William Åkerström i pole position.

Kvarnberga tar time-out och ställer om till ett – lite rörigt men också påtagligt rytmstörande – utgrupperat försvar, som i praktiken blir en dubbelpunkt på Siltala/Sonesson. Genom att plocka upp Hampus Lowden som ett slags kant/nia-hybrid och spela 4-mot-4 lyckas Årsta dock hitta både igenom och in till Love Borup-Olsson på linjen.

Under en period försökte bortalaget punkta bort Love också, men med sina otaliga timmar hopprepshoppande och repstegesstegande i benen sprang Årstakaptenen mer eller mindre åttor runt sina bevakare.

Kvarnberga gjorde ett tappert försök att åter få igång kontringsspelet och lyckades kriga sig till 25-22 med tio minuter kvar, men en välavvägd Årsta-time-out återtog initiativet och resultatet skrevs i slutändan ganska odramatiskt till 29-25.

Matchens lirare i hemmalaget blev Simon Sonesson med sina 7 baljor framåt, sitt ständigt stabila försvarsspel, samt sin nyodlade och synnerligen försvarliga mustasch.

Nu väntar ett litet uppehåll från seriespel, men givetvis kommer parallell hårdträning bedrivas för att gå +/- noll i kamp med julmaten och sedan stå redo inför vårsäsongens alldeles säkert jämna och tokspänannde upplösning! Nästa match är mot Sorunda den 13 januari och där finns en viss revansch att utkräva.

Som vanligt ett stort tack till publiken på plats i Sjöstadshallen!

Målskyttar Årsta: Simon Sonesson (7), William Åkerström (6), Casper Siltala (5), Love Borup-Olsson (4), Hampus Lowden (3), Simon Stintzing (2), Jesper Grönroos (2)