HERR A

Referat: Sorunda IF Herr - Årsta AIK HF
Året inleds med dubbla vinster och avancemang i ATG Svenska Cupen!
2024-01-24 15:55
Kristofer Karlsson stängde igen (igen). Foto: Per Nordqvist.

Herrarnas nyhetsskribent må ha dragit ut på jullovet in i det längsta men laget har under de inledande veckorna av 2024 inte legat på latsidan! Uddamålsseger förra helgen i serien mot tabelltvåan Sorunda (25-26) och stabil vinst i söndags mot de ständiga rivalerna Cliff Blå i omgång 1 av ATG Svenska Cupen (27-22) sätter tonen för en rolig kommande vårsäsong.

Med ojämförlig revanschlust bar det först av till Sunnerbyhallen för att utkräva hämd på Sorunda IF efter höstens regelrätta mangling hemma i Sjöstaden. Det blev en minst sagt pulshöjande drabbning som levde ända in på slutvisslan.

Men en drabbning som Årsta - tack vare exceptionellt målvaktande från Kristofer Karlsson, välinprickad målform (14 st!) av kanttrion Hampus Lowden, William Åkerström och Vilgot Bergman, tålmodigt niometersspel uppstyrt av Vidar Mårtensson och Jesper Grönroos och exekverat av dyngskyttarna Casper Siltala, Ivar Eriksson och Simon Sonesson, SAMT ett Gandalfskt you-shall-not-pass-försvar av Love Borup-Olsson, Simon Stintzing och Felix Nordqvist - kunde gå segrande ur. Någon som inte vill slösa på orden skulle kunna sammanfatta det som En Laginsats.

Dagens citat: "Nu lyfter tåget!!" - Kapten Borup under uppvärmningen.

Målskyttar Årsta: Hampus Lowden (6), William Åkerström (6), Casper Siltala (5), Ivar Eriksson (5), Vilgot Bergman (2), Vidar Mårtensson (1), Simon Sonesson (1)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Just ja - sen spelades även omgång 1 av ATG Svenska Cupen där Årsta för 973e gången ställdes mot Cliff Blå! En relativt segdragen tillställning som man tillslut sopade hem med 27-22 efter ett ryck kring matchminut 40 och bländande burväktande av Pontus Pallin-Boy mellan stolparna.

Det innebär att Årsta nu ställs emot division 2-laget Lidingö SK i nästa omgång, och den matchen spelas redan kommande torsdag 1/2 hemma i Sjöstadshallen kl 20:00! Vi ses där.

Målskyttar Årsta: Simon Sonesson (6), William Åkerström (4), Casper Siltala (4), Vidar Mårtensson (4), Ivar Eriksson (2), Vilgot Bergman (2), Felix Nordqvist (2), Örs Szasz (1), Simon Granqvist (1)