Dunderduon inför premiären
2023-09-29 14:04
Kristofer Karlsson & William Åkerström.

På söndag kl 18:00 är det som nog ingen har kunnat undgå seriepreimär för herrarna hemma mot Skogås/Länna HK. Inför denna inledande drabbning har vi träffat de relativt nya förvärven Kristofer Karlsson och William Åkerström – den dynamiska målvakt-kant-duon – för att höra deras tankar om den kommande säsongen. Häng med!

Ni anslöt båda till laget i slutet av föregående säsong. Hur har det känts att komma in i den här gruppen?

KK: Det märks att det finns en stark lagsammanhållning sedan tidigare. Trots det så välkomnade grabbarna mig med öppna armar och det känns nu som att jag är en del av gemenskapen vilket är väldigt roligt!

: Sen dag ett så har det känts som att jag har kommit in i en väldigt positiv och välkomnande grupp där alla drar åt samma håll, ständigt vill utvecklas och alltid vill vinna till varje pris. Så det känns superkul.

Resultatmässigt då. Förra årets serieplacering kanske lämnade lite att önska, men det har sett bra ut under försäsongen. Hur går tankarna kring det och inför det stundande seriespelet?

: Det känns som att hela laget och känslan kring allt runtomkring har förändrats väldigt mycket bara på den korta tiden jag har varit här. Nu är vi ett lag som går in i varje match med en självbild av att vi kan slå vilka som helst, bara vi spelar vårt spel och gör jobbet helt enkelt. Jag tror att en del nyförvärv samt en positiv after-/pre-season har spelat en stor roll i den förändringen. Det ser ljust ut för Årsta.

KK: Förra säsongen kan jag inte riktigt kommentera då jag bara var med de sista tre matcherna. Men det märks att laget är hungrigt och vill hamna högre upp i tabellen i år! Både after- och pre-season har gått väldigt bra, men det gäller att vinna i serien också. Många lag provar olika uppställningar och spelare så det är svårt att säga hur bra man är innan serien verkligen drar igång. Det känns på förhand som att vi är i ett bra flow och det kommer bli spännande att se hur långt vi kan ta oss i div 3.

Ni har också blivit lite av ett radarpar på planen, inte minst i kontringsspelet! Det känns som att ni hittat något där. Kommentar till det?

KK: William är alltid först upp och fortsätter springa hela matchen, så det är naturligt för mig att sikta på honom. Jag har alltid varit en målvakt som gillar att kasta och har tränat mycket på det genom åren. Det ger många gratismål så att resten av laget kan vila. Vi har hittat varandra och jag tror och hoppas att vi kan bidra med många mål och assist den här säsongen!

WÅ: Ja, när man spelar med en målvakt som har så bra utkast som Kristofer så är det nästan svårt att inte sätta minst ett par kassar per match. Vi vet var vi har varandra. Kastar han mot en öppen yta så hittar jag den och om jag hittar ytan först hittar han mig.

Slutligen: vinst i premiären?

WÅ: Jag jinxar aldrig något på förhand.

KK: På pappret är Skogås favoriter så det kommer bli en utmaning. Men självklart ska vi vinna premiären!

Korta fakta:

Namn: Kristofer Karlsson
Ålder: 30
Position: MV
Tidigare klubbar (i urval…): KÍF Kollafjørður (Färöarna), Kungsängens SK, HC HIK (Finland), IFK Helsingfors (Finland), Skuru IK, samt Australiens landslag.
Mäktigaste handbollsupplevelse: Rädda straff mot Víctor Tomás i VM-match (!) mot Spanien i Madrid.
Målsättning med Årsta: Ta oss upp från div 3.
Roll i laget: Rutin på planen och ungdomlig charm utanför.

Namn: William Åkerström
Ålder: 23
Position: V6
Tidigare klubbar: GT Söder HK, Hammarby IF HF, IF Swithiod.
Mäktigaste handbollsupplevelse: Jag ser bara framåt.
Målsättning med Årsta: Ta oss upp från div 3.
Roll i laget: Tar straffar och gör mål.