Föreningssekretariat

För att bli funktionär krävs inga förkunskapskrav (beroende på nivå). Självklart är det bra att ha förkunskaper om exempelvis regler, domartecken, EMP, etc.

Du kan genomföra en obligatorisk funktionärsutbildning arrangerad av Årsta Handboll. Man kan även gå en kurs via förbundet om föreningen har godkänt det.

Utan tidigare erfarenhet av att utföra funktionärsuppdrag och vad det innebär att agera som funktionär rekommenderas du att genomföra en förenings- eller distriktsfunktionärsutbildning. Vilken av utbildningarna du ska välja beror på vilken nivå du ämnar att agera som funktionär på.

Föreningsfunktionärsutbildningar och distriktsfunktionärsutbildningar arrangeras enbart av föreningar. Vill du utbilda dig till funktionär - ta kontakt med kansliet.

Föreningsdomare

För att bli handbollsdomare krävs inga förkunskapskrav (beroende på nivå). Självklart är det bra att ha förkunskaper om exempelvis vilka regler, domartecken, rörelsemönster, etc.

För att få döma handboll, oavsett nivå, ska du genomföra en obligatorisk domarutbildning arrangerad av Årsta Handboll eller av Handbollförbundet Öst.

Fråga Årsta Handbolls kansli om när de planerar att arrangera en steg 1-utbildning.

Föreningsdomare

Föreningsdomaransvarig, Thomas Bäcklin