ENDAST FÖR LEDARE

Lagorganisation

Föräldramedverkan och funktioner

Hela föreningens verksamhet bygger på föräldramedverkan. Utan aktiva och deltagande föräldrar kan föreningen inte överleva. Det är därför viktigt att så många föräldrar som möjligt i ett tidigt skede engageras i lagen.

Vi rekommenderar att samtliga lag har ansvariga för nedanstående funktioner för att fungera optimalt. Vi strävar även efter en jämn könsfördelning bland ledare och tränare.

• Tränare, minst två på varje träning, minst en bör ha handbollserfarenhet
  • Lagledare/administratör (bör vara två)
  • Kassör
  • Hemsidesansvarig
  • Caféansvarig

Utöver dessa kan det även vara bra att ha ansvariga för till till exempel:

• Sekretariat
  • Lagbyggande aktiviteter utanför planen
  • Försäljning/sponsring

Föräldramöte
Varje lag bör ha två föräldramöten per säsong, ett på hösten innan seriestart och ett under våren. I de äldre lagen kan föräldramöten ersättas av spelarmöten.

Lagkassa

Varje lag ansvarar för sin egen lagkassa. Lagkassan används för de utgifter som inte föreningen står för. Laget bestämmer själv hur lagkassan ska finansieras, via avgifter, försäljningsaktiviteter eller på annat sätt, och i hur stor utsträckning den ska användas. Föreningen rekommenderar dock att inte ta ut allt för stora avgifter.

Sekretariat/match
Lagen ansvarar själva för sina hemmamatcher/sammandrag. Det innebär iordningställande av hallen med omklädningsrum, plan, mål, ribbor, avbytarbänkar, tidtagning m.m.  Laget ansvarar även för att det finns två personer vid varje match som sköter tidtagning, resultattavla och fyller i matchprotokollet i Profixio (gäller U12-Senior). Matchvärd iklädd väst ska finnas under match.
Vid matcher i U12-U19 och äldre, ska minst en i sekretariatet vara distriktsutbildad. Föreningen arrangerar återkommande sekretariatutbildningar. Hör med kansliet när nästa planeras.

Hemsida och sociala medier

Nyhetsflödet på hemsidan

Föreningens hemsida är www.arstahandboll.se. Styrelsen har från och med oktober 2023 utsett Karin Rydqvist till ansvarig för nyhetsflödet på hemsidan, så vill du publicera någonting - hör av dig till Karin på utbildning@arstahandboll.se. Det är väldigt välkommet!

Ambitionen är att hemsidan ska vara aktuell och innehålla ett varierat och intressant nyhetsflöde nära den sportsliga verksamheten.

Varje lag har en egen hemsida

På hemsidan har alla lag sin egen hemsida. Alla lagsidor ska ha följande rubriker med tillhörande innehåll:

• Truppen
  • Uppdaterad kalender
  • Information om seriespel och matcher
  • Nyheter
  • Kontaktuppgifter

Det är vidare önskvärt med bildgalleri, resultat, matchreferat och bilder/filmer kopplade till Facebook/Instagram.

Föreningen ser gärna att lagen är aktiva på sin egen sida – skriver och lägger upp bilder. Ju mer levande hemsidan är, desto mer lockar vi sponsorer, nya spelare etc.

Behöver ni hjälp med att komma igång med er egen hemsida - kontakta kansliet.

Sociala medier
Utöver hemsidan använder lagen mejl för att nå ut med information och kommunicera med ex. föräldrar. Många har en Facebookgrupp för laget för att sprida information, lägga ut bilder, rapportera från matcher och samordna skjuts till och från träningar och matcher.

Vissa lag har även Instagramkonto En del har båda och använder dem lite olika.

Föreningen ser gärna att lagen syns i positiva sammanhang på sociala medier då detta är bra marknadsföring och bidrar till att förenkla rekryteringen av både sponsorer, tränare, ledare och spelare.

Här hittar du föreningslogotyper att använda som profilbild på till exempel Instagram.