ENDAST FÖR LEDARE

Medlemskap och avgifter

Som medlem i föreningen ställer man sig bakom föreningens grundvärderingar och policy. Medlemskap är obligatoriskt för spelare, tränare, lagledare och styrelse. Medlem i föreningen blir den som betalat medlemsavgiften.

För att få träna och spela i Årsta Handboll måste föreningsavgiften betalas senast den 1 oktober, därefter gäller inte försäkring.

Föreningsavgiften består av medlemsavgift och träningsavgift och i förekommande fall även licensavgift (för de som är 15 år eller äldre).

Medlemmarna fastställer medlemsavgiften på årsmötet. Träningsavgifterna fastställs av styrelsen en gång om året.

Spelare betalar den avgift som gäller för den träningsgrupp man tillhör oavsett ålder.

Aktuella avgifter finns på föreningens hemsida. Debitering av föreningsavgiften hanteras av kansliet.

Årsta Handboll ska vara en klubb för alla och kostnaden för att vara med ska inte vara en faktor som utesluter någon. För den som har svårt att betala föreningsavgiften finns det möjlighet att göra delbetalningar eller få nedsatt avgift. De som önskar en sådan lösning vänder sig direkt till kansliet så behöver inte det egna laget ens veta om det.

Träningsavgiften täcker följande kostnader:

• träning 1-3 ggr/vecka
  • anmälningsavgifter för seriespel och Eken Cup
  • domaravgifter
  • försäkringar
  • matchtröjor
  • bollar och förbrukningsmaterial (västar, tejp, klister med mera).

Dessutom ingår utbildning för tränare, ledare, sekretariat och domare samt tillgång till föreningens kansli. Även subventionerade träningskläder med föreningslogga, subventionerade cupresor, subventionerat träningsläger och eventuella tränarersättningar täcks av träningsavgiften.

Försäkring och licensiering

Samtliga spelare som betalat medlemsavgiften senast 1 oktober är försäkrade i Gjensidige.

Om medlemsavgiften inte är betald är spelaren oförsäkrad och spelförbud gäller.

Försäkringen gäller för Svenska Handbollsförbundets medlemmar som innehar tävlingslicens och alla barn/ungdomar i klubben.

A-ungdom och äldre ska vara licensierade, det sker genom att lämna sina personuppgifter till kansliet. Licensavgiften är inkluderad i medlemsavgiften.

I försäkringen ingår bland annat akutvårdsersättning samt ersättning för kostnader vid tandskador med mera.

Tränare, domare, funktionärer eller andra ideellt arbetande personer är försäkrade via Riksidrottsförbundets (RF:s) olycksfallsförsäkring.

Eventuella skador ska anmälas till försäkringsbolaget på telefon 0771-326 326 eller via webbformulär.

Infomation om spelarförsäkring - finns här

Anmäla skada - finns här

Information om RF:s Olycksfallsförsäkring - finns här

Nya spelare

Spelare som vill börja i Årsta Handboll får gärna provträna 2-3 gånger innan beslut om medlemskap tas.

Nya spelare anmäls i föreningens medlemsregister, Sportadmin, genom att ledare eller förälder fyller i nödvändiga uppgifter. Formylär hittas på arstahandboll.se under menyvalet "Bli medlem".

Ny medlem bekräftas av behörig ledare.

Övergång och spelare som lämnar föreningen

Alla övergångar mellan klubbar ska registreras. Övergångar av A-ungdom och äldre sker digitalt och är avgiftsbelagda. Kansliet administrerar avgifter och övergångshandlingar.

Övergångar görs mellan föreningarnas utsedda firmatecknare, kansli, sportchef eller liknande. Föräldrar ska inte kontakta andra klubbar.

För yngre spelare hämtas blankett på Handbollförbundet Östs hemsida. På denna sida finns också alla övergångsregler samlade.

Tag alltid kontakt med kansliet om en övergång är aktuell. Alla övergångar hanteras av kansliet. Detta för att licenser och försäkringar ska gälla. Alla fakta och påskrifter sköts av ledare/tränare.

Se gärna till att spelare och föräldrar är informerade om övergångsreglerna innan det blir aktuellt.

Övergång mellan lag inom Årsta Handboll sker i samråd mellan berörda ledare/tränare och kansli/styrelse. Även vid enstaka träning och/eller matchspel med andra lag inom föreningen bör berörda ledare informeras.

Provträning

Spelare som provtränar med andra lag utanför föreningen ska alltid meddela Årstas ledare om detta. Om spelare från en annan förening provtränar hos Årsta så ska ledarna säkerställa att spelarens förening är informerad.

Många föreningar har på senare år uppmärksammat att antalet övergångar ökat och att de också blivit vanligare längre ner i åldrarna. I förlängningen utarmas de mindre föreningarna av att spelare i ung ålder flyttar till de större, antalet lag som ställer upp i serierna blir färre och spelarrekryteringen försvåras. Årsta Handboll har också drabbats av detta och kommer att arbeta aktivt för att behålla både spelare och ledare och att försöka vara ett attraktivt alternativ upp på seniornivå. Vi samarbetar också på styrelsenivå med andra föreningar i denna fråga.

Utträde ur föreningen

Den som inte betalat medlemsavgiften under två på varandra följande verksamhetsår avförs automatiskt från medlemsförteckningen.

Medlem som önskar kan begära utträde ur föreningen. Slutar någon i klubben så anmäl detta till kansliet för avregistrering. Föreningsavgifter återbetalas inte.

Medlem som motarbetar föreningens verksamhet eller skadar föreningens intressen kan, efter styrelsebeslut, uteslutas på begränsad eller obegränsad tid.